úterý 29. září 2015

Ochutnávka perského piva I

V dávných urdobách, kdy ještě hlavním městem Perské říše byla metropole s názvem Lambic, vzniklo pradávné a prazvláštní pivo se stejnojmenným názvem. Přesné údaje o vzniku piva Lambic však dosud nikdo nedohledal. Nicméně je obecně známo, že jeho pití bylo z počátku výsadou králů, kteří jej popíjeli při příležitosti svých vítězství. V průběhu islamizace východu postupně výroba upadala a dnes zde již prakticky neexistuje. Naštěstí mnoho potomků původních obyvatel Perské říše přesídlilo do Brusselu a společně s nimi se tak dochovalo toto vzácné a jedinečné pivo až do dnešní doby, kdy zažívá v poslední dekádě obrovský bum. Více o historii můžete jistě najít na blogu Rona Cukety - Shut up about Barclay Perkins.


Co se samotné ochutnávky týče, rád bych úvodem řekl pár slov na úvod. Jak to vlastně začalo? Inu, vyrazil jsem jednoho krásného rána na průzkum trhu do nejbližší hospody, kde jsem zakopl o jednoho žida. Přišla řeč na kyselá piva a vypadlo z něj, že má několik těchto piv doma a to už hezky dlouho. Hned jsem zachytil nit s tím, že mám doma nějaké kousky z konce roku 2014. Sám se mi nabídl, že bychom mohli udělat někdy srovnání chutí těchto arcipodivných piv a já jsem zase nabídl k tomuto účelu svoji sluj. Slovo dalo slovo a my jsme se na jaře sešli u kulatého stolu. Zde také vyšel najevo jeho židovský původ, což jsem před tím netušil. Ono jméno Julius Orbán zní spíš maďarsky, i když "skoba" mezi očima mohla napovědět. Rovněž také vyšlo najevo, že zrovna slaví narozeniny. O průběhu pozdější oslavy se nebudu raději moc rozepisovat, cigánská všední oslava života je proti tomu dýchánek anglických snobských intelektuálů. Ke všemu mě donutil vyvěsit Izraelskou vlajku pod pohrůžkou, že si jinak sbalí svoje lahve a odejde.

Židovská sbírka etiket

První jsme do sklenic nasypali géz od 3F ročník 2008 a 2014 k porovnání. Starší ročník měl jiskru, tedy byl čirý, barva tmavě zlatá. Chuť měl příjemně hořkou a byl tradičně výborný. 3F archivace zkrátka prospívá. Mladší ročník byl mnohem více "funky", tím myslím všechny ty divoké vůně a chutě z výkalů bretanomyces a početného zastoupení jiných mikroorganismů. Vůně i chuť byla o poznání méně přijemná, i když stále dosti dobrá. Připadalo mi i více šumivé a dřevité. Také kyselost byla více ala citrón či limeta. Sediment narozdíl od ročníku 2008 nedržel u dna.

3F 2008

Světlejší 3F 2014

Další pivo bylo rovněž od 3F a sice Doesjel 2009. Jedná se o směs 1, 2 a 3 letých lambiků, které jsou však chmeleny čerstvějšími chmely než je obvyklé a pivo také není sycené jako géz (pravděpodobně menší podíl jednoletého lambiku). Po otevření bylo opravdu bez sycení jako čistý lambik, bylo lehce hutnější a velice jemné. Vynikající.

Doesjel 2009

Po 3F přišel na řadu Girardin (jedna ze složek géz od 3F by měl být lambik právě z tohoto pivovaru). Lahev z roku 2010 obsahovala nefiltrované, přesto čiré géz, méně složité než předešlá piva, hezky svěží a dobře pitelné. Lahev z roku 2014 mi připadala kupodivu komplexnější (možná usazeniny), výrazněji funky a objevuje se kůže. V této chvíli už ale začínaly být moje buňky při takto vrazných chutích dost utahané. Následně jsme si otevřeli ještě filtrovanou podobu z roku 2014. Bohužel celá várka těchto filtrovaných piv má výkyvy v kvalitě, jednou je dobré a jindy poměrně dost špatné. Toto byl ten druhý případ. Divný zápach, divná chuť, naprosto mimo styl. DA a AD dohromady nebo nějaká oxidace? Těžko říct. Na dně lahve byly usazené kaly, přestože bylo pivo filtrováno. Divoké jako strakonické pivo, nic moc.

Nefiltr Girardin 2010

Nefiltr Girardin 2014

Filtrovaný Girardin 2014 - něco je špatně

Hanssens Artisanaal s datem spotřeby 2027 byl pro mě strašně kyselý. Něco jako když se zvrhne kvásek. Židovi tenhle charakter kyselosti ale vůbec nevadil, ba naopak. Asi mám na tohle vyšší citlivost. Určitě mi připadalo daleko agresivnější než běžný čistý lambik. Pivo bylo docela kalné. Hanssens Artisanaal s DMT 2030 bylo v o něco málo tmavší lahvi a bylo méně kalné. Kyselou chuť jsem vůbec nevnímal. Bylo to diametrálně odlišné, mnohem plošší chuť a dle mě daleko pitelnější. Rozdíl byl asi ve várce, protože z minulosti si pamatuji chuť bližší ročníku 2027.

Nalevo Hanssens DMT 2027 napravo DMT 2030


Předposlední na řadu přišla piva z Cantillonu. Září 2009 a leden 2014. C2009 rozhodně nebylo tak kyselé jako H2027 a připadalo mi více uhlazené ve srovnání s čerstvějšími géz od Cantillonu, přesto výrazné pivo, ne tolik "funky", lehce kořeněné a lehounce slané. C2014 bylo kalnější než jeho starší bratr, méně kyselé a méně sycené. Takové dobře namíchané géz. Vše jsme spláchli relativně čerstvým Oud Beerselem.

Cantillon Géz 2014

Beersel 2014

Zde raději skončím svoje psaní, následující text a fotografie totiž nejsou publikovatelné snad ani na fejkbucích, natož na tomto krásném a milém blogu.

Žádné komentáře:

Okomentovat